Alihankinta teki digiloikan – virtuaalisuus ei korvaa kasvokkaista kohtaamista | Alihankinta
Alihankinta-virtuaalitapahtuma
{Content.image.alt

Alihankinta teki digiloikan – virtuaalisuus ei korvaa kasvokkaista kohtaamista

Kolumni  11.12.2020

Takana on hienot kolme päivää historian ensimmäisessä Alihankinta- ja AlihankintaHEAT -virtuaalitapahtumassa. Tämä hämmentävä vuosi 2020 jää myös Suomen suurimman kansainvälisen teollisuuden messutapahtuman tarinaan poikkeuksellisena lukuna ja uuden vaiheen alkunaTampereen Messut -konsernissa olemme maaliskuusta lähtien joutuneet siirtämään tai perumaan kaikki suuret tapahtumamme koronapandemian laittaessa paitsi tapahtuma-alan niin myös koko maailman nöyrästi polvilleen. Lopulta myös syksyn perinteiset Alihankinta-messut, jotka ovat koonneet teollisuuden yhteen vuodesta 1988 lähtien, siirrettiin lopulta vuodella eteenpäin.    

Vaikka Suomen suurin teollisuuskylä avasi tänä vuonna ovensa vain virtuaalisesti ja perinteistä pienemmässä muodossa, oli hienoa tuoda pala tuttua Alihankinta-tunnelmaa tähänkin syksyyn yhdessä 250 näytteilleasettajan kanssa. Tapahtumajärjestäjinä olimme monin tavoin uuden edessä koronan vauhdittaman, mutta tervetulleen digiloikan myötä. Kokonaisuutena olemme tyytyväisiä virtuaalipilotin onnistumiseen. Tästä on hyvä jatkaa Alihankinnan kehitystyötä kohti hybridimallia, jossa fyysisten messujen lisäksi on myös virtuaalista osuutta tuomassa lisäarvoa. Datasta bisnestä -teema ja yritysten ohjelmasisällöt kiinnostivat virtuaalitapahtumassa erittäin hyvin. Laadukas sisältö edellä haluamme jatkaa myös virtuaalisen tapahtumaosuuden kehittämistä jatkossa

Valmistavan teollisuuden toimijat kaipaavat saamamme palautteen mukaan kuitenkin jo kovasti ihan aitoja kasvokkaisia kohtaamisia eikä niitä pystytä korvaamaan virtuaalisilla verkostoitumismahdollisuuksilla. Virtuaalisuus tuo paljon hyvää tekemiseen ja monipuolistaa osallistumismahdollisuuksia, mutta kaikkea entistä se ei tule korvaamaan. Alihankinnan näkökulmasta uskon, että virtuaalisen tuotannon kautta myös tapahtuman kansainvälistyminen entisestään sujuu nopeammin. Nämä kolme tapahtumapäivää verkossa osoittivat sen, että vilkkaisiin messupäiviin osastoilla tottuneet asiakkaamme jäivät kaipaamaan ennen kaikkea suurta tapaamisten määrää, satunnaisia kohtaamisiakonkreettisia liidejä ja messufiilistä

Verkostoitumispalvelun kautta tapahtuman osallistujilla oli toki mahdollisuus sopia tapaamisiaesitellä yritysten toimintaa ja tarjontaa sekä kerätä liidejä, mutta ensipalautteiden pohjalta tätä ei koettu riittäväksi. Verkossa oli kiitettävästi liikennettä ja myös kohtaamisia syntyi toisille enemmän ja toisille vähemmän. Tapahtuman teeman mukaisesti asiakkaat haluavat ennen kaikkea dataa siitä, miten kannattavaa heidän osallistumisensa virtuaalisesti oli, ja ketkä heistä olivat kiinnostuneita. Tämä on ilman muuta ymmärrettävää, koska perinteisillä messuilla näytteilleasettajat saavat pitkälti kerättyä itse sitä dataa, joka juuri heille on merkityksellistä ja omien asetettujen tavoitteiden mukaista. Yleinen tietosuoja-asetus GDPR asettaa meille tapahtumajärjestäjille haasteita tapahtumasta saadun datan jakamiseen. Tämä on ehdottomasti yksi tärkeimmistä kehitettävistä asioista tulevia virtuaali- ja hybriditapahtumia ajatellen. Pilotti on aina se ensimmäinen kokeilu, jolla herätetään kiinnostus johonkin uuteen. Kaikessa on aina parannettavaa.

Perinteinen Alihankinta on ollut asiakkaillemme jo yli 30 vuoden ajan syksyn kohokohta, joka ei ole vain läsnäoloa osastolla ja yritysten tarjonnan esittelyä. Alihankinta on joka aistilla koettava kokonaisuus täynnä hyvää fiilistä, yhteisöllisyyttä, alihankintahenkeä, tulevaisuuden teollisuuden ja talousnäkymien pohtimista sekä verkostojen ylläpitämistä ja uusien kontaktien luomista aamusta iltaan ympäri kaupunkia.  

Maskien takaa näkyvät iloiset silmät ja verkon kautta koettavat virtuaaliset hymyt toki piristävät päiviämme tässä hetkessä, mutta kasvokkaisissa kohtaamisissa toisen ihmisen läsnäolon aistii joka solulla. Toivon sydämestäni, että ensi syksyyn mennessä saamme yhdessä voitettua tämän pandemian ja voimme jälleen turvallisesti kohdata positiivista tunnelmaa täynnä olevissa messuhalleissa

Lämmin kiitos asiakkaillemme, tapahtumavieraille ja lukuisille kumppaneillemme siitä, että kuljette kanssamme tätä polkua, joka juuri nyt on hieman kivinen ja kuoppainen. Maisemiin mahtuu aina monia sävyjä eikä koskaan voi tietää, mitä seuraavan mutkan takana odottaa. Tärkeintä on kuitenkin jatkaa matkaa rohkeasti eteenpäin ja tulevaisuuteen luottaen. Yhdessä selviämme näistäkin ajoista ja toivon, että syyskuussa 2021 kaikki tiet tuovat jälleen teollisuuden ammattilaiset ja asiantuntijat Tampereelle. 

Valoisaa ja menestyksekästä uutta vuotta – voikaa hyvin! 

Tanja Järvensivu

Alihankinta-projektipäällikkö, viestintäjohtaja 

Tampereen Messut -konserni