Teollisuuden ykkösmessujen suosio kasvoi Suomessa | Alihankinta
Alihankinta-messut

Teollisuuden ykkösmessujen suosio kasvoi Suomessa

Tiedote  26.09.2019

Kansainvälisille teollisuuden alihankinnan ammattimessuille kokoontui 17 731 messuvierasta ja yli 1100 näytteilleasettajaa. Kävijämäärä on tapahtuman historian toiseksi suurin (v. 2016: 18 422). Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettävien Alihankinta-messujen sekä startup-tapahtuman AlihankintaHEATin tavoitteena on lähivuosina vahva kansainvälistyminen. Uudet teknologiat, innovaatiot sekä tulevaisuuden teollisuus ja kestävä valmistus herättivät kiinnostusta ja keskustelua laajasti. Alihankinta-messut ja AlihankintaHEAT järjestetään seuraavan kerran 22.–24.9.2020. Tapahtuman teema on Datasta bisnestä.

Useissa keskusteluissa tuli esiin, että Suomen talouteen kumpuaa epävarmuutta monesta suunnasta. Siitä huolimatta Alihankinta-messujen tunnelma oli varsin positiivinen. Tämän vuoden teema, kestävä valmistus, näkyi läpi tapahtuman ja yritykset ovat vastanneet haasteeseen tarttua kestävän valmistuksen näkökulmiin, kertoo Alihankinta-messujen projektipäällikkö, viestintäjohtaja Tanja Järvensivu Tampereen Messut -konsernista.

– Ensi vuoden teemaksi on valittu Datasta bisnestä, jonka kautta tuomme esiin tiedon merkitystä tulevaisuuden teollisuudessa. Näkökulmina korostuvat muun muassa älykäs teollisuus, turvallisuus ja tuottavuus. Tavoitteena on teeman kautta auttaa valmistavan teollisuuden yrityksiä siinä haasteessa, että yritysten suuresta tietomäärästä saadaan jalostettua sellaista tietoa, joka lisää ymmärrystä liiketoiminnan mahdollisuuksista ja sitä kautta tuottavuuden ja kilpailukyvyn kasvattamisesta, Järvensivu kommentoi.

Järvensivun mukaan monet alan yritykset etsivät ratkaisuja edellä mainittuihin haasteisiin, minkä vuoksi Alihankinta-messuille kootaan asiantuntijoiden ja edelläkävijöiden osaaminen, käytännön esimerkit ja tietotaito yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

–  On ilo tehdä tapahtumaa yhdessä sitoutuneiden ja osaavien kumppaneiden sekä näytteilleasettajien kanssa. Uskon, että toimijat sitoutuvat teemaan, ja saamme koottua monipuolisen sisällön jälleen ensi vuodeksi. Tämän vuoden tapahtuman tavoitteena oli kehittää tapahtuma-aikaisia palveluita sekä asiakaskokemusta, ja saadun palautteen perusteella tavoitteessa onnistuttiin. Lämpimästi tervetuloa Suomen suurimpaan teollisuuskylään Tampereelle ensi vuoden syyskuussa, Järvensivu toivottaa.

Kuvat, näytteilleasettajien tiedotteet sekä muut mediamateriaalit: www.tampereenmessut.fi/medialle/materiaalipankki/alihankinta

Messuilla palkittiin menestyksekkäitä toimijoita

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry palkitsi messuilla Vuoden 2019 Päähankkijana Lojer Oy:n ja Alihankkijana Futurice Oy:n. Vuodesta 1987 lähtien jaetuilla tunnustuksilla halutaan edistää suomalaisen valmistavan teollisuuden kilpailukykyä ja verkostoitumista.

Uutiset ja videot: Vuoden 2019 Päähankkija on Lojer Oy Vuoden 2019 Alihankkija on Futurice Oy

Tribe Tampere puolestaan jakoi messuilla Suomen start-up-ystävällisimmän yrityksen tunnustuksen Telialle. Palkinto jaettiin nyt toista kertaa ja tunnustuksen tavoitteena on edistää Tampereen seudun teollisuussektorin uudistumista ja kansainvälistymistä.

Uutinen: AlihankintaHEAT 2019: Teliasta Suomen start-up ystävällisin yritys 2019

Vuodesta 1988 lähtien järjestetty Alihankinta esittelee koko Suomen teollisuuden ja sen kärkiyritykset. Viime vuonna messuihin tutustui 17 188 teollisuuden päättäjää ja asiantuntijaa. Tampereen Messut Oy:n pääyhteistyökumppaneita ovat Teknologiateollisuus ry, Kumiteollisuus ry, Muoviteollisuus ry ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry. 4. kertaa toteutettavan AlihankintaHEATin järjestävät yhteistyössä Tampereen Messut Oy:n tapahtumayksikkö Finland Events ja Rapid Action Group Oy (RAG).

LISÄTIEDOT: www.alihankinta.fi@Alihankinta, #Alihankinta2019, #AlihankintaHEAT

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi
Tanja Järvensivu, viestintäjohtaja, projektipäällikkö, Alihankinta-messut, p. 050 536 8133, @TanjaJarvensivu
Meri Mattila, viestinnän asiantuntija, p. 0400 914 877, @MeriTMattila