Alihankinnan tarina
”Joskus menestys vaatii vain yhden kysymyksen”
Ytimekkäästi nimetty Alihankinta on Pohjoismaiden suurin teollisuusalan tapahtuma, joka on järjestetty Tampereella jo vuodesta 1988. Ensihenkäyksistään asti elinvoimainen, vilkas ja menestyksekäs teollisuuden tapahtuma lähentelee nyt jo vakiintunutta mutta viriiliä kolmenkympin ikää.
Tavanomaisen lämmin ja harvinaisen menestyksekäs olympiakesä (yhden päivän aikana peräti viisi mitalia) oli jo vaihtunut sateiseen syksyyn vuonna 1984, kun Tampereen Messujen toimitusjohtajaksi juuri valittu Rafik Neuman keskusteli Helsingin Finntec-messuilla Metalliteollisuuden Keskusliitto MET:n yritysasiamiehen Kari Aarnion kanssa alihankinta-alan messujen tarpeellisuudesta. Aarnio vakuuttui tapahtuman tilauksesta, ja asia jäi idean tasolla kytemään molempien teollisuusmiesten mieliin.
Vuosi ehti vaihtua seuraavaan, kun Neuman esitelmöi messuista yrittäjäjärjestölle, jolloin salin perältä noussut lempääläläinen yrittäjä kysyi ”Mitä sinulla on tarjota minua varten?”.
”Mitä sinulla on tarjota minua varten?”
Tämän kysymyksen pohjalta ryhdyttiin suunnittelemaan messuja valmistavan teollisuuden tarpeisiin ja Alihankinta-messujen rattaat alkoivat pyöriä kiihtyvällä tahdilla.
Suuri sitoutumishalu hämmästytti puuhamiesten lisäksi kaikki muutkin, kun Neuman ja Aarnio esittelivät ideaa vastaanottavaiselle yritysmaailmalle. Edelläkävijyys kiinnosti teollisuuden todellisia tekijöitä jo tuolloin, ja tulevat vuodet näyttivät, että pioneerius palkittiin.
Suuntaviivoja tapahtuman toteutukseen luonnosteltiin tietysti ulkomailla nähdyn pohjalta. Pariisissa oli pidetty jo pitkään suurta näyttelyä ja Ruotsin Jönköpingissäkin oli jo monta vuotta järjestetty Elmia Underleverantör -tapahtumaa.
Taloudellisesti kannattava
Tampereen Messuille Alihankinta-messut olivat alusta lähtien menestys paitsi ideansa puolesta, myös taloudellisessa mielessä.
Jo ensimmäinen tapahtuma toteutettiin vahvasti plussamerkkisenä pöhinänä, mihin varmasti vaikutti se, että heti alusta asti järjestäjien tavoitteena oli tyydyttää ensisijaisesti näytteilleasettajien toiveet, sitten kävijöiden odotukset ja vasta lopuksi messuyhtiön tarpeet.
Myös Tampereen teollinen perimä ja kaupungin sijainti suomalaisen teollisuuden syntypaikalla edesauttoi Alihankinta-messujen ripeää kasvua ja kehitystä. Näillä eväillä ja 80-luvulta lähtien tehdyllä pitkäjänteisellä kehitystyöllä saatiin synnytettyä tapahtuma, joka on yksi merkittävimpiä alan kansainvälisiä messuja.
Näihin päiviin saakka Alihankinta-messut on säilynyt alihankinnan ammattitapahtumana, jossa kysyntä, tarjonta ja tekijät todella kohtaavat.
Vuosien saatossa hallien käytävillä kulkevien pukujen leikkaus on kaventunut, Ilmailunkadulle on noussut lisää halleja, Neuman on muuttunut Vähätaloksi ja lukemattomia merkittäviä kädenpuristuksia on hoidettu muutosten merkiksi. Suomen johtavan teollisuuden ykkösmessutapahtuman menestystarina on jatkunut jo lähes 30 vuotta. Alihankinta on ja pysyy, mutta myös kehittyy ja kasvaa.
”Alihankinta on ja pysyy, mutta myös kehittyy ja kasvaa.”
Messujen suosion taustalla ovat ennen kaikkea yhteistyökumppanit, näytteilleasettajat ja asiakkaat.
Kaikki lähes 1000 näytteilleasettajaa ovat messujen kannalta tärkeitä, mutta Alihankinnan kuuluisa henki, sen ehtymätön ja uudistuva voima, puhalletaan joka syksy messuhalleihin niiden 13 yrityksen kautta, jotka ovat olleet Alihankinta-messuilla mukana niiden perustamisvuodesta lähtien.
Alihankinnan huippujengiin kuuluvat Arvo Piiroinen Oy, Bodycote Oy, Fiskars Brands Finland Oy Ab, Hollming Works Oy, Joensuun Tiedepuisto Oy, Oy Johnson Metall Ab, Marwe Oy, Meconet Oy, Okartek Oy, Purso Oy, Reka Kumi Oy, Sacotec Components Oy sekä Tasowheel Group Oy.
Mikä tulee olemaan seuraava kysymys? Ja vielä tärkeämpää – kuinka siihen vastataan?