Alihankinta-messut

Innovaatiot tarvitsevat erilaisia näkökulmia ja yhteistyötä!

Kolumni  17.09.2018

Kerroin taannoin sukujuhlissa, että työskentelen uusien innovaatioiden parissa. Hetkessä ympärille kerääntyi kiinnostuneita, jotka halusivat kuulla mistä niitä ideoita ja keksintöjä oikein tulee. Hieman hölmistyneenä sanoin, että ei siinä useinkaan ole mitään mystistä. Toki onneksi löytyy myös niitä Pelle Pelottomia, joiden ajattelu kulkee ihan omia reittejään. Useimmiten ideoiden ja innovaatioiden pohjana ovat kuitenkin “tylsästi” asiakkaan tarpeiden ymmärrys ja arkinen tutkimus- ja kehitystoiminta.

Jotain maagista innovaatioihin tuntuu kuitenkin liittyvän – varsinkin kun monet keksinnöt ovat syntyneet täysin vahingossa.  Mikroaaltouuni, teflon-pinnoite ja superliima. Nämä ovat kaikki esimerkkejä arkipäivistä tuotteista, joiden pohjana ei ollut suurta visiota tai älynväläystä, vaan pieleen mennyt yritys tehdä jotain muuta. Voisimmeko siis rakentaa innovaatiotoimintaan virheiden tekemisen kulttuurin ja toivoa, että jotain hyvää syntyy? Innovatiivisissa organisaatioissa virheitä ei pelätä, mutta tuskin kannattaa kuitenkaan laskea kaikkea sen varaan.

Pohjimmiltaan vahingossa syntyneissä innovaatioissa on kyse uudenlaisen näkökulman löytämisestä. Miten siis voisimme helpommin löytää uusia näkökulmia? Miten voisimme helpommin nähdä vanhat asiat uudessa valossa ja löytää uusia käyttötarkoituksia vanhoille tutuille ideoille ja tuotteille? Tai miten pystyisimme näkemään asiakkaamme tarpeet uudessa valossa ja löytämään aivan uusia ratkaisuja?

Uudenlaisia näkemyksiä syntyy luontaisesti silloin kun erilaista osaamista ja kokemuksia yhdistetään. Yksi hyvä tapa on palkata yrityksiin erilaisia ihmisiä erilaisilla taustoilla ja työkokemuksella. Tällaisella organisaation monimuotoisuuden on todettu vaikuttavan positiivisesti yrityksen innovaatiokyvykkyyteen ja tuloksiin. Toinen monimuotoisuutta täydentävä tapa on erilaisten yritysten välinen yhteistyö.

Viime vuosina on puhuttu paljon suurten ja pienten yritysten välisestä yhteistyöstä. Tuhannet suuryritykset ympäri maailmaa BMW:stä Nordeaan ovat käynnistäneet laajoja startup-ohjelmia, joissa on etsitty uusia innovaatioita, teknologiaratkaisuja, kumppaneita ja sijoituskohteita. Uusien näkökulmien haistelemiseen ei välttämättä tarvita tällaisia mittavia hankkeita, vaan alkuun pääsee hakeutumalla keskusteluihin erilaisten yritysten kanssa vaikkapa Alihankinta-messujen AlihankintaHEAT-tapahtumassa. Pitää olla valmius kuunnella uusia näkemyksiä, mutta myös tarjota omia oppeja ja kokemuksia toisten avuksi. Keskustelu ei kuitenkaan riitä, vaan pitää tarttua toimeen. Keskustelut ja ideat johtavat uusiin innovaatioihin ja asiakkaan saamaan arvoon vain tekemisen kautta.

Eräs suuren yrityksen edustaja sanoi, että hänen ei kannata mennä juttelemaan startupien kanssa, koska startupit ajattelevat kaikesta niin eri tavalla eivätkä suuren yrityksen haasteet kiinnosta heitä. Jos asiaa kysytään startupilta, he voivat jopa sanoa, että näin on: erityisesti sen takia, että heitä ei kiinnosta suuremman yrityksen byrokratia ja hitaus. Onnistuneen yhteistyön kannalta on tärkeää löytää ne asiat, jotka ovat molempien kannalta mielenkiintoisia. Molemmat voivat oppia toisiltaan, mutta kaikkea ei kannata toiselta omaksua. Startupit voivat esimerkiksi antaa uusia näkökulmia ja ketteriä toimintamalleja, mutta samaan aikaan ne voivat oppia paljon vakiintuneen yrityksen markkinatietoudesta tai vaikkapa toimivista hinnoittelumalleista.

Tasavertaisten kumppanuuksien rakentaminen on yhä tärkeämpää kaikenkokoisille yrityksille. Erityisesti innovaatiotoiminnassa uudenlaiset kumppanuusmallit tulevat olemaan yksi tekemisen kulmakivistä. Jokaisen yrityksen ja kaikkien yksilöiden tulisi kehittää kykyä kuunnella uudenlaisia näkökulmia ja valmiuksia poiketa totutuista malleista. Omaa aikaa ei kannata tuhlata keksimällä pyörää uudestaan vaan yhä enemmän pitää olla valmiuksia vastata ketterästi asiakastarpeen muutoksiin. Tällöin sekä oman henkilöstön ketteryys että toimivat kumppanuusmallit tulevat olemaan menestyksen tae.

Entrepreneurial Consulting -palveluiden vetäjä Topi Järvinen
PwC Suomi

Tervetuloa kuuntelemaan PwC:n Topi Järvisen ajatuksia aiheesta Tekoäly, yrittäjyys ja yhteistyö Alihankinta-messujen AlihankintaHEAT-tapahtumaan tiistaina 25.9.2018 klo 12.50–13.30, Heat Stage, pääaula. www.alihankinta.fi/heat