Insinöörien saavutukset esiin | Alihankinta
Alihankinta-messut

Insinöörien saavutukset esiin

Britanniassa on käyty viime aikoina kiivasta keskustelua EU:n muuttoliikkeen vaikutuksista saarivaltion talouteen ja sosiaaliturvan rahoitukseen.

Yhdistyneen kuningaskunnan varapääministeri Nick Clegg halusi äskettäin hillitä niitä, jotka pyrkivät rajoittamaan työvoiman liikkuvuutta. Hän totesi, että
jos laskusilta nostettaisiin nyt ja saksalaisille lakimiehille, suomalaisille insinööreille ja hollantilaisille kirjanpitäjille sanottaisiin, etteivät he voi tulla töihin, se olisi taloutemme kannalta katastrofi.

Vaikka hän tietysti vain esimerkitti asiaansa suomalaisella insinöörillä, hän alleviivasi nimenomaan osaamisen ja osaavien ihmisten tarvetta. Suomalainen insinööri käy Britanniassakin ilmaisuksi kuvaamaan osaavaa, kaivattua työntekijää.

Suomalainen insinööri käy hyvin kaupaksi. Mutta me olisimme paljon vauraampia ja onnellisempia, jos myös hänen työnsä tuloksia myytäisiin maailmankaupassa enemmän. Meillä on saavutustemme markkinoinnissa ja asiakaslähtöisessä toiminnassa vielä paljon tehtävää.

Asiakaslähtöinen ajattelu ei välttämättä vaadi paljon muuta kuin tietyn näkökulman omaksumista. Sitä että olemme kiinnostuneita vastaanottajasta ja hänen vaikuttimistaan, ja että luotamme kykyymme antaa häntä viehättävä lupaus.

Nokia syntyi aikanaan markkinointiosaamisesta ja kaatui sen puutteeseen. Yrityksessä ymmärrettiin 1990-luvulla, kuinka asiakastarpeet muuttuvat ja millaisia uusia tarpeita kuluttajille olisi luotavissa. Ymmärrys kadotettiin menestyksen huumassa ja kilpailijat nujersivat Nokian tuotteet paremman asiakasymmärryksen ansiosta.

Suomi kaipaa kasvuyrityksiä ja menestystarinoita. Meidän pitäisi osata tulkita maailman trendejä ja hoksata, millaisia asiakastarpeita niiden perusteella olisi luotavissa. Kukaan ei aikanaan osannut haluta tekstiviestejä, mutta viisaat suomalaiset insinöörit tajusivat, että sellaiselle kommunikointitavalle löytyisi kysyntää.

MTL järjestää yhdessä kumppaneidensa kanssa Suomen markkinointihenkisin insinööri –kilpailun nyt kolmatta kertaa. Haluamme tuoda esiin insinöörejä, jotka ovat osanneet yhdistää oman teknisen osaamisensa asiakasymmärrykseen. Insinöörejä, jotka tällä yhdistelmällä ovat luoneet uusia tuotteita tai uudenlaista liiketoimintaa. Kilpailu avataan Alihankintamessujen yhteydessä.

Suomalainen insinööriosaaminen on maailmalla arvostettua. Digitalisaatio tarjoaa ennen näkemättömiä mahdollisuuksia luoda uusia tuotteita ja palveluja, joilla maailmanmarkkinoilla on imua. Juuri nyt on aika, jolloin tätä osaamista tarvitaan. Sillä saadaan Suomi nousuun ja suomalaiset yritykset jälleen menestymään.

Tarja Virmala
Toimitusjohtaja
Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL