Virtuaalitapahtumiin asiakas – ei ego – edellä | Alihankinta
Alihankinta-virtuaalitapahtuma
{Content.image.alt

Virtuaalitapahtumiin asiakas – ei ego – edellä

Kolumni  21.10.2020

Korona on tuonut mukanaan rankkasateen tavoin kirjon erilaisia virtuaalitapahtumien palveluntarjoajia. Uusia pulpahtelee esiin kuin sieniä sateella: löytyy 3D-messuhallia, livenääriä, verkkonääriä ja vaikka mitä muuta. Henkseleitä paukutellaan kokoushuoneessa ja turvaetäisyyden päässä toimistojen käytävillä, kun mietitään, kuka onkaan satsannut eniten tekniikkaan ja keneltä löytyykään se suurin ja parhain virtuaalitapahtuma – toisin sanoen ne suurimmat henkselit.

Mutta mihin väliin mahtuu asiakas? Hautautuuko hän hifistelyn alle? Mikä on se todellinen virtuaalitapahtumien arvo asiakkaalle? Mikä on se asiakkaan valuutta, josta hän saa puristettuja euroja itselleen ja omalle yritykselleen? Miten ylipäätään voidaan rakentaa aikaa kestäviä virtuaalitapahtumia yhden hitin korona-ihmeiden sijaan?

On palattava perusasioihin ja katsottava peiliin. On määriteltävä, mitkä osa-alueet ja palvelut ovat oman tuotteen ydinelementtejä, ja mitä ilman asiakas ei voi saavuttaa omia tavoitteitaan. Paperille on kirjattava yksi virke, johon tiivistyy se hyöty, minkä asiakas saa tapahtumaan osallistumalla kotiin vietäväksi. Korona ei ole ikuinen, eikä se pidemmän päälle kanna virtuaalitapahtumia, joilla ei ole todellista arvoa. Siksi on ehdottoman tärkeää, että asiakasarvon määrittelyn jälkeen teleportataan rinnakkaistodellisuuteen, jossa tämän hetken virtuaalitapahtumat ovat tarjolla, mutta koronaa ei ole koskaan ollutkaan. Silloin paljastuvat ne toteutusmahdollisuudet, mitkä voidaan rakentaa asiakasarvon ympärille.

Tasapaino on kaiken A ja O

Kun meillä on hyppysissä nämä maagiset arvon elementit ja virtuaalitapahtuman budjetti, teknisen toteutuksen suunnittelu voi alkaa. Mikään teknologia ei ole väärä, eikä mikään ole liikaa tai liian vähän, kunhan kaikki on rakennettu asiakasarvon ympärille. Mikäli VR-maailma on se ratkaisu, annetaan mennä. Vapautetaan koodarit rutiinien ikeestä ja annetaan luovuuden kukkia. Tärkeintä on toteutuksen tasapaino: sisältö ja teknologia, joiden kummankaan vajaavaisuus ei paikkaa toista.

Kun tekniikan ja sisällön, asiakasarvon, vaakakupit ovat viimein tasapainossa, voidaan alkaa puhua siitä, kuinka tämä kaikki paketoidaan eli minkälainen lahjapaperi ja naru koko komeuden ympärille kääritään. Missään ei koskaan pitäisi luvata turhia, eikä niin saa tehdä nytkään, vaikka ollaan uuden ja jännittävän aikakauden äärellä. Tyhjiä lupauksia ei lunasta kukaan. Markkinointihömpötystä ja ylikulutettuja sanoja on jokainen verkon bittinurkka täynnä. Pysytään siis asiassa. Ei luvata kermakakkua, jos tarjolla on valmiskeksejä. Rehellisyys on poikkeuksellisen virkistävää myös markkinoinnissa.

Kaikki tämä uuden luominen maksaa ja vielä valtavan paljon. Hintalappu on luotava, mutta millä perusteella? Hinta syntyy vain ja ainoastaan siitä, että pystymme toden teolla tarjoamaan asiakkaalle pysäyttäviä hetkiä ja voita leivän päälle –  ei egohenkseleistä.

Maiju Kari
Digikehityspäällikkö
Tampereen Messut

Virtuaalinen Alihankinta tarjoaa kohtaamisia – rehellisesti

Alihankinnan yli 30-vuotisen historian aikana on käynyt selväksi se, mikä lopulta messuilla merkitsee: kohtaamiset. Tästä syystä lähdimme rakentamaan myös virtuaalista tapahtumatoteutusta tapaamiset edellä. Vaikka 3D-maailma ja kiinnostavat puheenvuorot merkitsevät paljon, on sekä vanhojen jo olemassa olevien että uusien potentiaalisten verkostojen luominen messujen ydintä. Tavataan verkossa, Alihankinta-virtuaalitapahtuma järjestetään 8.–10.12.2020.

Kirjoittaja toimii Tampereen Messujen virtuaalitapahtumien vetäjänä sekä vastaa niiden kehityksestä.