Alihankinta avasi 35-vuotisjuhlansa kansainvälinen teollisuus keskiössä

Tiedote  26.09.2023

Teollisuuden alan odotettu kohtaamispaikka Alihankinta avasi ovensa tänään Tampereella. Tänä vuonna on erityistä aihetta teollisuusjuhlaan, tapahtuman täyttäessä 35 vuotta. Alihankinta-kumppaniyritys 2023 on Patria ja tapahtuman teemana Globally Local. Tapahtuman avajaisissa palkittiin Vuoden Päähankkija ja Vuoden Alihankkija. Euroopan toiseksi suurin alihankintateollisuuden ja Suomen johtava teollisuuden messutapahtuma Alihankinta järjestetään 26.28. syyskuuta 2023 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

35-vuotias Alihankinta juhli avajaisiaan aamupäivällä tiistaina. Messujen avauspuheen lausui tapahtuman teemakummi ja Alihankinnan vuoden 2023 kumppaniyritys Patrian Operations-yksikön vetäjä, Executive Vice President Manu Skyttä. Puheessaan Skyttä syventyi Patrian kansainväliseen kasvuun, joka perustuu vahvalle kotimaiselle osaamiselle. Hän korosti uudenlaisia osaamisen tarpeita ja verkottumisen merkitystä muiden toimijoiden kanssa, josta syystä Patria kokee myös Alihankinnan erittäin tärkeäksi kohtaamispaikaksi.

Avajaiset jatkuivat teemakeskustelulla Globally Local, jonka järjestivät yhteistyössä Alihankinta ja Tekniikka&Talous. Tiistain iltapäivässä Business Tampere jakaa valtakunnallisen Vuoden teollisuusteko -tunnustuksen.

Vuoden Päähankkijana palkittiin Sako Oy ja Vuoden Alihankkijana Valmet Automotive

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry jakoi suomalaisen tuotannon kilpailukykyä tukevaa verkostoitumista edistävät tunnustukset Vuoden Päähankkijan ja Vuoden Alihankkijan 2023 Alihankinta-messujen avajaisissa. Palkinnot luovuttivat LOGY ry:n Alihankinnan palkintovaliokunnan puheenjohtaja Tomi Parmasuo ja LOGY ry:n toimitusjohtaja Markku Henttinen.

Vuoden 2023 Päähankkijana palkittiin riihimäkeläinen Sako Oy, joka tunnetaan maailmalla laadukkaiden metsästys-, sotilas- ja urheilukiväärien sekä patruunoiden suunnittelijana ja valmistajana. Palkinnon vastaanottivat Raimo Karjalainen, CEO ja Heikki Taneli, hankintapäällikkö, Sako Oy:stä. Yritys toimii Riihimäellä ja työllistää lähes 400 ammattilaista, valmistaen vuositasolla yli 100 000 asetta. Sako Oy on tätä nykyä osa maailman vanhinta teollista perheyhtiötä, italialaista Beretta-konsernia. Yhteistyö on osaltaan mahdollistanut tehtaan modernisoinnin ja tuotannon monipuolistamisen sekä markkinoinnin tehostamisen kansainvälisesti. Euroopan suurimman kiväärien valmistajan aseille on myönnetty oikeus käyttää Avainlippu– ja Design from Finland -merkkejä. Palkintovaliokunta perusteli valintaansa Sakon hienolla perinteellä, teknisesti ja visuaalisesti korkealuokkaisilla tuotteilla sekä viime vuosien voimakkaalla ja kannattavalla kasvulla, joka luo mahtavat edellytykset tähdätä korkealle myös tulevaisuudessa. Tutustu LOGY ry:n tiedotteeseen.

Valmet Automotiven EV Systems -liiketoimintalinja palkittiin Vuoden Alihankkijana. Tunnustuksen vastaanottivat Kimmo Suupohja, Managing Director, Salo Plant, EV Business Line ja Katja Luoma, Marketing Manager, Group Marketing Communications, Valmet Automotivelta. EV Systems -liiketoimintalinja kehittää ja valmistaa akkumoduuleja ja -järjestelmiä autoteollisuuden ja muiden alojen toimijoiden käyttöön. Liikenteen kiihtyvä sähköistyminen on kasvattanut akkujärjestelmien kysyntää voimakkaasti ja Valmet Automotive on kyennyt reagoimaan markkinoiden muutoksiin ripeästi. Perusteluissaan palkintovaliokunta nostaa esiin Vuoden Alihankkijan kasvutahdin akkuliiketoiminnassa sekä ennakkoluulottomuuden ja kunnianhimon haastavalla toimialalla. Niin ikään korostettiin Valmet Automotiven liiketoimintalinjan roolia merkittävänä työllistäjänä Suomessa sekä varteenotettavana toimijana globaaleilla markkinoilla. Tutustu LOGY ry:n tiedotteeseen.

Tulevaisuuden kilpailukykyinen teollisuus tekoälyn aikakaudella

Teollisuuden kansainvälisen ykköstapahtuman teemana on tulevaan luotsaava Globally Local, joka avaa teollisuuden näkymiä paikallisesta osaamisesta kansainväliseen tuotantoon. Keskiviikkona 27.9. kuullaan luovan johtajan ja tietokirjailija Henri ”Henkka” Hyppösen keynote Mitä on olla ihminen tekoälyn aikakaudella? Päivän teemakeskustelu kietoutuu saman aiheen ympärille otsikolla Tekoäly – kokemuksia teollisuudesta. Päivän seminaareissa syvennytään suomalaisen valmistavan teollisuuden kilpailukykyyn sekä jaetaan askelia vihreämpään tuotantoon. Messujen päätöspäivänä keskitytään teollisuuden uusiin osaajiin, Tulevaisuuden Tekijöiden Torstaissa. Kolmannen messupäivän teemakeskustelussa Tulevaisuuden tekijät – teollisuuden uudet osaajat pohditaan, miten varmistaa teollisuuden vetovoima ja alan osaajat tulevaisuudessa. Luvassa on myös Suomen Robotiikkayhdistys ry:n Robotiikka työpaikkana -seminaari sekä opiskelijoille suunnattu iltapäivä B-hallissa.

Alihankinnan kolmen päivän ohjelma: https://www.alihankinta.fi/fi/kavijalle/#tab-program.
Alihankinnan tiedotteet: alihankinta.fi/fi/category/tiedote/

Alihankinta esittelee metalli-, elektroniikka-, muovi- ja kumiteollisuutta, teollisuuden ICT-ratkaisuja sekä alojen suunnittelua ja konsultointia. Tapahtuma kokoaa vuosittain yli tuhat näytteilleasettajaa useasta maasta sekä tuhansia messuvieraita. Tampereen Messut -konserni järjestää tapahtuman yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n, Kumiteollisuus ry:n, LOGY ry:n ja Muoviteollisuus ry:n kanssa. Tapahtuma on toteutettu Tampereella vuodesta 1988 lähtien.

LISÄTIEDOT: alihankinta.fi/fi/, #Alihankinta #globallylocal
Tampereen Messut -konserni, tampereenmessut.fi/, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi
Sami Siurola, projektipäällikkö, p. 040 734 3589
Sirkka Laine, viestinnän asiantuntija, p. 040 612 9081