Alihankinta-messut

2014: Koneenrakentaminen

Koneenrakennus on suomalaisen hyvinvointivaltion keskeinen tukipilari. Suomi on koneenrakennuksen edelläkävijämaita ja Piilaaksona toimii Tampere, jonne alan osaaminen on vahvasti keskittynyt. Koneenrakennus koskettaa valtaosaa myös Alihankinta-messujen tuhannesta näytteilleasettajasta.


Ponssen Juho Nummela:

Ponsse on maailman johtavia metsäkonevalmistajia ja Suomessa iso hankkija. Olemme tuotteiden, tuotannon ja palveluiden kehittämisen ohella panostaneet voimakkaasti toimittajaverkoston kanssa tehtävään yhteistyöhön sekä hankinta- ja logistiikkaprosessien kehittämiseen.

Alihankkijoistamme 90 prosenttia on suomalaisia ja loput pääasiassa saksalaisia. Meille kotimaisella osaamisella on iso merkitys. Suomalaisen toimittajaverkoston kanssa pyrimme maailmanluokan toimintatapoihin ja sitä kautta globaali menestys on mahdollista. Ympärillemme on rakentunut tiivis ja toimiva yhteisö, joka on sitoutunut Ponssen toimintatapoihin ja kehittää jatkuvasti omaa toimintaansa.

Koneenrakennus Alihankintamessujen pääteemana

Koneenrakennuksessa Suomi tarjoaa vahvan maaperän kilpailukykyisille verkostoille. Ala vaatii paljon osaamista sekä investointeja. Suomalaiset ovat korkean teknologian vehkeiden valmistamisessa todella hyviä. Koneenrakennus on yksi taloutemme tukijalka. Hienoa, että se nousee pääteemaksi syksyn Alihankinta-messuilla, jossa teollisuuden toimijat ovat laajasti läsnä.

Suomalaiset päähankkijat muodostavat toimittajaverkostonsa yhä useammin ulkomaa­laisten toimijoiden varaan. Kannattaisiko yritysten arvioida tilanne uudelleen ja kartoittaa oma korkeatasoinen tarjontamme?

Haastankin yritykset pohtimaan, kuinka suomalaisten alihankkijoiden arvostusta ja hyödyntämistä voisi lisätä heidän hylkäämisen sijaan. Jos on hyvä tuote, huippuunsa viritetty yritys, osaavat ihmiset, kilpailukykyinen verkosto sekä rohkeutta ja taitoa myydä ja markkinoida, suomalaiset yritykset pärjäävät myös kansainvälisillä markkinoilla. Vientiteollisuus on Suomen hyvinvoinnin selkäranka, joten keskitytään sen kilpailukyvyn kehittämiseen. Talouskasvu ottaa aikansa, mutta usko Suomeen ja kotimaiseen osaamiseen tulee säilyttää.

Tehdään yhdessä täysillä – kyllä nousukausi koittaa aikanaan!

Lue lisää Juho Nummelan ajatuksia Alihankinta-kolumnista. »

 

PONSSE Scorpion-harvesteri hyödyntää suomalaista koneenrakentamis­osaamista


Alihankkijat mm.
  • Leikkeet
    HT-Laser Oy, Vieremä
    Ruukki Oy, Seinäjoki
  • Konepeitto, ponttoonit, puskurikotelot
    Relicomp Oy, Suolahti
  • Hydrauli- ja polttoainesäiliöt
    Stera Oy, Kaavi
  • Nosturin teräsvalut
    Leinovalu Oy, Salo
  • Keskirunko, nosturin jalustat ja keskinivel
    Componenta, Iisalmi, Karkkila
  • Johdinsarjoja
    SKS Connecto Oy, Vieremä
  • Hydrauliletkut ja -putket
    Hytar Oy, Vieremä
  • Ohutlevyosia
    Finelcomp Oy, Outokumpu
  • Hitsattavia rakenteita
    Ratesteel Oy, Vieremä
Komponenttitoimittajat mm.
  • Moottorit
    MTU Friedrichshafen GmbH, Saksa
  • Telit
    NAF Neuenkirchener Achsenfabrik AG, Saksa
  • Renkaat
    Nokian Renkaat Oyj
  • Maalit
    Teknos Oy
  • Hydraulikomponentteja
    Parker Hannifin, Bosch Rexroth, Danfoss Power Solutions, Ruotsi, Saksa
  • Sylinterit
    Norrhydro Oy, Rovaniemi
  • Tietokoneet ja mittalaitteet
    Epec Oy, Seinäjoki


Lisäksi
Ponssen omaa valmistusta peruskoneen ja harvesteripään runkojen sekä puomien hitsaukset, koneistukset ja maalaukset sekä johdinsarjoja, noin 70 % pääkomponenteista. Kaikki Ponssen metsäkoneet valmistetaan ja suunnitellaan Vieremän tehtaalla. Tietokoneet ja mittalaitteet valmistetaan Seinäjoen tytäryhtiössämme Epec Oy:ssä, suunnittelu Ponssen Kajaanin toimipisteellä.

 


 

FIMECCin Harri Kulmala:

Piilaaksossa riskipääoma, osaaminen ja yrittäjyys ovat kunnossa

Koneenrakennus on suomalaisen hyvinvointivaltion keskeinen tukipilari, koska sitä harjoittamalla hankimme suuren julkisen sektorimme rahoittamiseksi välttämättömiä vientituloja. Tämän monitoimialaisen ja -teknologisen koneenrakennusalan lopputuotteissa voimme viedä maailmalle mitä tahansa ohjelmisto-osaamisesta alkaen. Yhteistyökumppanina tämän vuotista teemaa on toteuttamassa FIMECC Oy (Finnish Metals and Engineering Competence Cluster). FIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala toteaa Suomen olevan koneenrakennuksen edelläkävijämaa, jossa alan osaaminen on keskittynyt Piilaakson tapaan Tampereelle.

– Suomesta on kehittynyt vaativien erikoistuotteiden johtava koneenrakennusmaa, koska meillä on vaikeat olosuhteet ja niukat resurssit. Pystymme rakentamaan monimutkaisiin sovelluksiin yksinkertaisia ja toimivia ratkaisuja. Osaamme myös yhdistää toimijoita kansakuntaan sisäänrakennetun luottamuksen ja joustavuuden ansiosta tehokkaasti. Tampereelle on keskittynyt suuri osa suomalaisen koneenrakennuksen johtavia toimijoita ja erityisesti heidän tutkimus- ja kehitysyksiköitään. Tampereella koneenrakennuksesta kiinnostunut kohtaa varsin todennäköisesti muita, joilla on ideoita tai ratkaisuja hänen haasteisiinsa. Tällainen keskittyminen johtaa kerta toisensa jälkeen uusiin innovaatioihin ja näin Tampereella on käynyt. Piilaaksossa on kolme asiaa, jotka ovat kunnossa: riskipääoma, osaaminen ja yrittäjyys. Tampereella näitä on aina löytynyt varsin koneenrakennussuuntautuneesti, sanoo FIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

– Tampereella on myös teknologiapuolen ykköstapahtuma Alihankinta, joka on juuri oikea paikka nostaa koneenrakennus esille. Ulkomaalaisten näytteilleasettajien ja messuvieraiden solmimat liikesuhteet tukevat suomalaisen koneenrakennuksen menestystä ja tätä kautta nostavat alamme tärkeyttä. Monissa maissa, kuten esimerkiksi Britanniassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa, toteutetaan laajoja systeemisiä ohjelmia valmistavan teollisuuden toimintaedellytysten parantamiseksi. Suomenkin valtiovallan tulisi herätä siihen, että valmistavan teollisuuden menestys on nerokas tapa huolehtia tasaisesta tulonjaosta työllisyyden kautta. Odotan messuilta mielenkiintoisia keskusteluja ja valtiovallan toimenpiteitä sen hyväksi, että digitaalitalouden uhka työpaikkakadosta käännetään lisääntyneen strategisen ymmärryksen myötä mahdollisuudeksi viedä digitaaliajan valmistavan teollisuuden tuotteita ja palveluita, Kulmala toteaa.

FIMECC pitää Alihankinta-messuilla vuosiseminaarinsa, jossa esitellään ohjelmatoiminnan tuloksia. Keskeisiä teemoja ovat muun muassa teollinen internet ja digitalisointi.


FIMECC Oy on metallituote- ja koneenrakennusalan strategisen huippuosaamisen keskittymä (SHOK).

FIMECCin tutkimusvolyymi on 430 miljoonaa euroa, ohjelmissa on mukana lähes 200 organisaatiota. FIMECC Oy on innovaatioyritys, joka yhdistää teollisuuden näkemyksen tulevaisuuden kilpailukyvyn lähteistä ja tutkimuslaitosten tutkimusosaamisen.

FIMECC Oy:n perustamisen jälkeen kone- ja metalliteollisuuden T&K-panostus liikevaihdosta laskettuna on noussut 1,2 prosentista 2,1 prosenttiin.