AlihankintaHEAT tuo startupit Alihankinta-messuille Tampereelle

Tiedote  18.09.2018

Tampereen Alihankinta-messuilla 25.–27.9.2018 järjestetään kolmannen kerran startupien ja teollisuusyritysten verkostoitumistapahtuma AlihankintaHEAT. Tapahtuma laajenee yksipäiväisestä kolmipäiväiseksi ja siirtyy messujen ytimeen pääaulaan. HEAT haastaa teollisuuden perinteiset ajattelu- ja toimintatavat sekä kääntää alan toimijoiden katseet tulevaisuuden älykkääseen teollisuuteen. Heat Stagella on luvassa ajankohtaisia puheenvuoroja, keskusteluja ja pitchauksia.

– AlihankintaHEATissa visioidaan, miltä suomalaisen valmistavan teollisuuden tulevaisuus näyttää ja kuinka teknologiat muuttavat toimintatapoja. Heat Stagella kuullaan alan odotuksista, näkymistä sekä uudistuvasta ja älykkäästä teollisuudesta. Mukana on innostavia startupeja ja kasvuyrityksistä kiinnostuneita kumppaneita, kertoo Tampereen Messujen ja Finland Eventsin tapahtuma- ja viestintäpäällikkö Tanja Järvensivu.

Pääkumppani Business Finland: Valmistavan teollisuuden uudistuminen on välttämätöntä

AlihankintaHEATin pääkumppani Business Finland pyrkii vaikuttamaan siihen, että ilmapiiri ja edellytykset tuotannollisen toiminnan kasvattamiseksi Suomessa paranevat.

– Sampo – valmistettu Suomessa -kampanja antoi Business Finlandille hyvän syyn lähteä toistamiseen mukaan AlihankintaHEAT-tapahtumaan. Kumppanuus mahdollistaa neljän yrityksen: Hydroline, Etteplan, Amomatic ja Plastep menestystarinoiden ja Sampo-infon välittämisen suurelle yleisölle, toteaa ohjelmapäällikkö Nuppu Rouhiainen Business Finlandista.

– Valmistavan teollisuuden osuus Suomen viennistä on noin puolet. Ala vaatii jatkuvaa ja korkeatasoista kehitystä ja uusien markkinoiden löytämistä. Suomessa ei ole ollut useaan vuoteen valmistavan teollisuuden alueelle ohjelmaa tai muuta erityispanostusta. Sampo-kampanjalla tavoitellaan alan innovaatiotoiminnan ja tuotannon vahvistumista sekä uusia investointeja suomalaisiin yrityksiin. Emme pysty emmekä halua kilpailla halvoilla hinnoilla  ̶  kilpailukyvyn pitää tulla muualta, kuten osaamisesta ja pitkälle koulutetuista työtekijöistä, kertoo kampanjan vetäjä Jarmo Raittila Business Finlandista.

Jarmo Raittilan kolumni:
Valmistavan teollisuuden kansainvälinen kilpailukyky Suomelle elintärkeää

Business Finlandin puheenvuorot Heat Stagella: www.alihankinta.fi/heatohjelma

Innovaatiot tarvitsevat erilaisia näkökulmia ja yhteistyötä

– Viime vuosina on puhuttu paljon suurten ja pienten yritysten välisestä yhteistyöstä. Tuhannet suuryritykset ympäri maailmaa BMW:stä Nordeaan ovat käynnistäneet laajoja startup-ohjelmia, joissa on etsitty uusia innovaatioita, teknologiaratkaisuja, kumppaneita ja sijoituskohteita. Uusien näkökulmien haistelemiseen ei välttämättä tarvita tällaisia mittavia hankkeita, vaan alkuun pääsee hakeutumalla keskusteluihin erilaisten yritysten kanssa vaikkapa Alihankinta-messujen AlihankintaHEAT-tapahtumassa. Pitää olla valmius kuunnella uusia näkemyksiä, mutta myös tarjota omia oppeja ja kokemuksia toisten avuksi. Keskustelu ei kuitenkaan riitä, vaan pitää tarttua toimeen. Keskustelut ja ideat johtavat uusiin innovaatioihin ja asiakkaan saamaan arvoon vain tekemisen kautta, sanoo PwC Suomen Entrepreneurial Consulting -palveluiden vetäjä Topi Järvinen.

Topi Järvisen kolumni: Innovaatiot tarvitsevat erilaisia näkökulmia ja yhteistyötä!

Puheenvuoro Heat Stagella: Tekoäly,yrittäjyys ja yhteistyö

AlihankintaHEAT: Traditional Manufacturing Industry is DEAD – Start Up Your Engines!

AlihankintaHEATin sloganilla ”Traditional Manufacturing Industry is DEAD – Start Up Your Engines!” halutaan herätellä teollisuuden toimijoita alan uudistumiseen. HEATin avauspuheen pitää Nordean pääekonomisti Aki Kangasharju, joka kertoo talouden näkymistä sekä tuottavuudesta ja startupeista tulevaisuuden teollisuudessa.

Heat Grilli -paneelikeskustelun aiheena on ”Tulevaisuuden älykäs teollisuus sekä kone- ja metalliteollisuuden digitaalisen liikevaihdon kasvu”. Keskustelemassa ovat Kokoomuksen kansanedustaja, tulevaisuusvaliokunnan jäsen Sinuhe Wallinheimo, DIMECC Oy:n Intelligent Industry -hankekokonaisuuden vetäjä, digitalisoitumisen asiantuntija Antti Karjaluoto, Pemamek Oy Ltd:n toimitusjohtaja Jaakko Heikonen, Sandvik Mining and Construction Oy:n johtaja Jussi Maksimainen, Normet Oy:n ostojohtaja Markku Verkama ja MSK Group Oy:n myyntijohtaja Jan Tapanainen. Puheenjohtajana toimii Tekniikka & Talous -lehden päätoimittaja Jyrki Alkio.

Paneelikeskustelun jälkeen Tribe Tampere jakaa uuden Startup-ystävällisin yritys -palkinnon. Heat Stagella on ohjelmaa tiistaista torstaihin aamusta iltaan aina messujen avajaisista Heat Pitchauksiin ja paneelikeskusteluihin, asiantuntija- ja kumppanipuheenvuoroihin, Heat Camp -innovaatioleirin purkuun ja Slovak-Finnish Business Forumiin.
Heatin ohjelma: www.alihankinta.fi/heatohjelma.

#AlihankintaTV: Startupeilla, kumppaneilla ja Heat Stagen tähdillä on asiaa

AlihankintaHEATissa on mukana 12 startupia, joilla on tarjota tuotteita, palveluita tai yhteistyöehdotuksia teollisuudelle: 360Mediatalo Oy, Coup4 Oy, Eligo Studio Oy / eligo.live, Chainfrog Oy, Forefi Oy, Fuusio Labs Oy, Sensoan Oy, Trelic Oy, TreSolver Oy, UnSeen Technologies Oy, Vaisto Solutions Oy ja Wizense Oy. Tutustu startupeihin: www.alihankinta.fi/heat

HEATin pääkumppanina toimii Business Finland ja innovaatiokumppaneina 3D Step Oy, Alexandria Pankkiiriliike Oyj, Gronlund Palvelut Oy, Sandvik Mining and Construction Oy, Tasowheel Group Oy ja Tampereen teknillinen yliopisto. Muita kumppaniyrityksiä ovat DIMECC Oy (Demola, Finnish Industrial Internet Forum FIIF, Intelligent Industry), MSK Group Oy, Nordea, Normet Oy, Pemamek Oy Ltd, Pirkanmaan Yrittäjät, Ponsse Oyj, PwC Suomi, Rejlers Finland Oy, Sarsa-Yhtymä Oy/Icareus, Tampereen kauppakamari, Tribe Tampere ja YardMate Oy. Tutustu kumppaneihin: www.alihankinta.fi/heat

AlihankintaHEATin asiantuntijoita, startupeja ja kumppaneita sekä Heat Stagen ohjelmasisältöä nähdään videoiden muodossa myös uudella #AlihankintaTV-kanavalla, jonne päivitetään uusia videoita sekä ennen tapahtumaa että tapahtuman aikana: http://alihankinta.tv.

AlihankintaHEATin järjestää Tampereen Messujen tapahtumatoimisto Finland Events yhteistyössä Rapid Action Groupin kanssa.

Heat Stagen ohjelma: www.alihankinta.fi/heatohjelma
Mediamateriaalit, kuvat ja akkreditoituminen